08:46 ШКАЛА ТЯЖКОСТІ ІНСУЛЬТУ НАЦІОНАЛЬНИХ ІНСТИТУТІВ ЗДОРОВ’Я США (NIHSS) ІЗ РЕКОМЕНДАЦІЯМИ | ||||||||||
РЕКОМЕНДАЦІЇ
ОЦІНЮВАННЯ 1А. Рівень свідомості Якщо такі фізичні перешкоди, як інтубація трахеї, мовний бар’єр, пошкодження/пов’язка на обличчі чи трахеї, унеможливлюють повне оцінювання, оцінюйте на власний розсуд. Оцінку «3» слід вибирати лише у тому разі, якщо хворий не реагує рухами (крім рефлекторних) на больові подразники. Шкала: її визначення (пояснення) 0: притомний, реагує швидко. 1: оглушення, сонливий, але можна опритомнити легкими подразниками, і тоді виконує накази, відповідає, реагує. 2: напівпритомний, реагує повільно, потребує повторної стимуляції до участі, оглушений і потрібні сильні чи больові подразники, щоб викликати рухи (не шаблонні). 3: непритомний (кома), реагує лише рефлекторними рухами чи вегетативними проявами або зовсім не реагує, має низький тонус м’язів, рефлекси відсутні. ОЦІНКА ________
1Б. Рівень свідомості: запитання Запитайте хворого, який зараз місяць та скільки йому років. Відповідь має бути точною – не давайте частину балів за приблизну відповідь. Хворі з афазією чи значним порушенням свідомості, які не розуміють запитання, отримують оцінку «2». Хворі, які не можуть говорити через інтубацію трахеї, пошкодження/пов’язку на обличчі чи трахеї, тяжку дизартрію (з будь-якої причини), мовний бар’єр чи іншу проблему, яка не спричинена афазією, отримують «1». Важливо оцінювати тільки першу відповідь і не допомагати хворому будь-якими словами чи діями. Шкала: її визначення 0: правильно відповів на обидва запитання. 1: правильно відповів на одне запитання. 2: не дав жодної правильної відповіді. ОЦІНКА ________
1В. Рівень свідомості: команди Попросіть хворого розплющити й заплющити очі та стиснути в кулак і розігнути пальці менш ураженої руки. Якщо пальці використати неможливо, віддайте інший наказ, що передбачає одну дію. Коли спроба була чіткою, але її не завершено через слабкість м’язів, бал за неї нараховується. Якщо хворий не розуміє словесного наказу, покажіть завдання (мовою жестів) і оцініть відповідь (не виконав жодної, виконав обидві чи одну з команд). Хворому з фізичними ушкодженнями, ампутацією руки чи іншими вадами віддайте інший простий однодійний наказ. Оцінюйте лише першу спробу. Шкала: її визначення 0: правильно виконав обидві команди. 1: правильно виконав одну команду. 2: не виконав жодної з команд. ОЦІНКА ________
2. РУХИ ОЧЕЙ Оцінюйте лише горизонтальні рухи очей. Виставляйте оцінку за довільні або рефлекторні (окулоцефальний рефлекс) рухи очей, без калоричних проб. Якщо очні яблука хворого парно відхилені вбік, але при довільних чи рефлекторних рухах їх положення змінюється, оцінка «1». Якщо у хворого периферичне ураження черепного нерва, який забезпечує рухи очного яблука (III, IV чи VI), оцінка «1». Оцінюйте рухи очей в усіх хворих з афазією. У хворого із травмами ока, пов’язками, сліпотою та іншими порушеннями гостроти чи полів зору слід перевірити рефлекторні рухи — вибір залишається за клініцистом. Інколи рухи в один і в інший бік від хворого зі збереженням контакту між очима дозволяють виявити частковий параліч погляду. Шкала: її визначення 0: норма. 1: парез погляду; рухи одного чи обох очей порушені, але немає тонічного відведення очей чи повного паралічу погляду. 2: тонічне відведення очей або повний параліч погляду, які зберігаються під час перевірки окулоцефального рефлексу. ОЦІНКА ________
3. ПОЛЯ ЗОРУ Оцінюйте верхні та нижні квадранти полів зору за допомогою конфронтаційної проби (підрахунок пальців або, якщо це неможливо, погрожуючі рухи в бік ока). Можете заохочувати хворого, але якщо хворий дивиться в бік пальця, що рухається, оцініть це як норму. Якщо одне око сліпе чи видалене, оцінюйте поля зору іншого ока. Оцінка «1» ставиться тільки у разі чіткої асиметрії полів зору, включаючи квадрантанопсію. Якщо хворий сліпий (з будь якої причини), оцінка «3». Відразу зробіть одночасну подвійну стимуляцію. За наявності вибіркового браку уваги нарахуйте хворому 1 бал і врахуйте це в розділі 11. Шкала: її визначення 0: поля зору збережені. 1: часткова геміанопсія. 2: повна геміанопсія. 3: двобічна геміанопсія (сліпота, включаючи кіркову сліпоту). ОЦІНКА ________
4. СЛАБКІСТЬ М’ЯЗІВ ОБЛИЧЧЯ Попросіть (або заохотьте жестами), щоб хворий показав зуби, підняв брови та міцно заплющив очі. У хворих із порушеною свідомістю або тих, хто не розуміє мови, оцінюйте симетричність гримас та реакцію на больові подразники. Якщо обличчя не видно (через пошкодження/пов’язку, інтубацію трахеї чи інші причини), усуньте всі перешкоди, наскільки це можливо. Шкала: її визначення 0: нормальна симетрична міміка. 1: легкий парез (згладженість носогубної складки, асиметрична посмішка). 2: помірний парез (повний чи майже повний параліч нижніх мімічних м’язів — центральний тип). 3: повний одно- чи двобічний параліч (без міміки у верхній та нижній ділянках обличчя — периферичний тип). ОЦІНКА ________
5. СЛАБКІСТЬ РУК Оцінюйте кожну кінцівку по черзі, починаючи з менш ураженої. Надайте руці хворого початкове положення: випростайте руку хворого (долонею донизу) під кутом 90° до тіла (якщо хворий сидить) або 45° до тіла (якщо хворий лежить) і попросіть, щоб він так її утримував. Під опусканням розуміють рух руки донизу у перші 10 с. Хворого з афазією заохотьте владним голосом і жестами, але не завдавайте болю. Тільки у разі ампутації чи анкілозу плечового суглоба зазначте, що цей розділ неможливо оцінити (Н/О), і надайте чітке письмове пояснення. Шкала: її визначення 0: опускання немає, рука утримується у початковому положенні протягом 10 с. 1: опускання; рука спочатку утримується у початковому положенні (90° або 45°), але починає рухатися донизу протягом перших 10 с, не торкаючись ліжка чи іншої опори. 2: окремі спроби подолати силу тяжіння, хворий не може самостійно поставити руку в початкове положення чи утримувати її в цьому положенні, і рука опускається на ліжко, але є певні зусилля проти сили тяжіння. 3: немає спроб подолати силу тяжіння, рука одразу падає. 4: відсутні будь-які рухи. Неможливо оцінити (Н/О) — поясніть: ампутація, анкілоз суглоба, інше _________________________ ОЦІНКА ________
5а: ліва рука _________ 5б: права рука _________
6. СЛАБКІСТЬ НІГ Оцінюйте кожну кінцівку по черзі, починаючи з менш ураженої (завжди в положенні горілиць). Надайте нозі хворого початкове положення: під кутом 30° до ліжка і попросіть, щоб він її так утримував. Під опусканням розуміють рух ноги донизу в перші 5 с. Хворого з афазією заохотьте владним голосом і жестами, але не завдавайте болю. Тільки у разі ампутації чи анкілозу кульшового суглоба зазначте, що цей розділ неможливо оцінити (Н/О), і надайте чітке письмове пояснення. Шкала: її визначення 0: опускання немає, нога утримується під кутом 30° протягом 5 с. 1: опускання, нога починає рухатися донизу впродовж перших 5 с, але не торкається ліжка. 2: окремі спроби подолати силу тяжіння, нога падає на ліжко протягом перших 5 с, але з певними зусиллями проти сили тяжіння. 3: немає спроб подолати силу тяжіння, нога одразу падає на ліжко. 4: відсутні будь-які рухи. Неможливо оцінити (Н/О) – поясніть: ампутація, анкілоз суглоба, інше _____ ОЦІНКА ________
6а: ліва нога _________ 6б: права нога _________
7. АТАКСІЯ В КІНЦІВКАХ У цьому розділі виявляють ознаки однобічного ураження мозочка. Попросіть хворого, щоб під час огляду не заплющував очей. У разі зорових порушень проводьте пробу у збереженому полі зору. Виконуйте проби «палець — ніс — палець» та «п’ята — коліно» з обох боків; нараховуйте бали за атаксію лише тоді, коли атаксія більша за слабкість. Якщо хворий не розуміє мови або паралізований, атаксії немає (оцінка «0»). Лише у разі ампутації чи анкілозу суглоба зазначте, що цей розділ неможливо оцінити (Н/О), і запишіть чітке пояснення. Шкала: її визначення 0: немає. 1: є в одній кінцівці. 2: є у двох кінцівках. Неможливо оцінити (Н/О) – поясніть: ампутація, анкілоз суглоба, інше _____ ОЦІНКА ________
8. ЧУТЛИВІСТЬ Оцінюйте чутливість або гримаси хворого під час уколів одноразовою голкою чи ухилення від больових подразників (у разі значного порушення свідомості чи афазії). Враховуйте лише втрату чутливості від інсульту. Перевіряйте пильно в різних ділянках тіла (руки, але не кисті, ноги, тулуб, обличчя), щоб надійно виключити гемігіпестезію. Оцінку «2» ставте лише тоді, коли немає сумнівів, що у хворого наявна дуже значна чи повна втрата чутливості. Тому хворому з порушенням свідомості або з афазією поставте оцінку «1» або «0». Хворому зі стовбуровим інсультом та двобічною втратою чутливості поставте оцінку «2». Якщо хворий не відповідає і має тетраплегію, поставте оцінку «2». Хворому в комі (оцінка «3» в підрозділі 1А) в цьому розділі відразу поставте оцінку «2». Шкала: її визначення 0: норма; втрати чутливості немає. 1: легка чи помірна втрата чутливості; на ураженому боці пацієнт відчуває дотик як менш гострий чи тупий; або хворий не відчуває болю, але відчуває, коли до нього доторкаються. 2: тяжка чи повна втрата чутливості; хворий не відчуває дотиків на обличчі, руці та нозі. ОЦІНКА ________
9. МОВА Багато відомостей щодо розуміння мови ви вже отримали під час попередніх оглядів. Попросіть хворого описати, що зображено на запропонованому малюнку, назвати зображені речі та прочитати речення. Оцінюйте розуміння мови на підставі отриманих відповідей, а також виконання наказів під час загального неврологічного огляду. Якщо розлади зору заважають оглядові, попросіть хворого назвати речі, які кладуть йому в руку, повторювати фрази та говорити. У разі інтубації трахеї попросіть хворого написати. Хворий у комі (оцінка «3» в підрозділі 1А) в цьому розділі відразу отримує оцінку «3». Якщо у пацієнта порушена свідомість або він не може співпрацювати, оцініть хворого на власний розсуд, але оцінку «3» ставте лише тоді, коли хворий німий і не виконує жодного наказу. Шкала: її визначення 0: афазії немає; норма. 1: легка чи помірна афазія; є деякі чіткі ознаки втрати плавності чи розуміння мови, але без значних обмежень у висловлюванні думок. Порушення мовлення та/чи розуміння мови ускладнюють або унеможливлюють розмову про те, що намальовано. Однак ви можете зрозуміти з відповідей хворого, що зображено на малюнку, і назви зображених предметів. 2: тяжка афазія; спілкування обмежується уламками фраз. Необхідно здогадуватися, що хворий має на увазі, та/чи перепитувати. Обсяг інформації, якою можна обмінятися, дуже обмежений; тягар спілкування покладено на слухача. З відповідей хворого ви не можете зрозуміти, що зображено на малюнку і назви зображених предметів. 3: німота, повна афазія; немає ані змістовного мовлення, ані розуміння мови. Пацієнти в комі автоматично отримують оцінку «3». При порушенні свідомості оцінку визначає дослідник, але оцінку «3» ставлять лише при аутизмі та повному ігноруванні простих команд. ОЦІНКА ________
10. ДИЗАРТРІЯ Не інформуйте пацієнта, що ви збираєтесь оцінювати. При нормальній артикуляції пацієнт говорить розбірливо, у нього немає труднощів при вимовлянні складних звуків та словосполучень, скоромовок. При тяжкій афазії оцінюється вимовляння окремих звуків та фрагментів слів; при аутизмі ставиться оцінка «2». Якщо тест провести неможливо (інтубація трахеї, травма обличчя), цей розділ помічається Н/О (неможливо оцінити) та надається пояснення причин. Коли значних порушень немає, оцініть вимову хворого, попросивши його прочитати й повторити слова та словосполучення, наведені в табл. 1. Якщо у хворого наявна тяжка афазія, оцініть чіткість вимови та довільного мовлення. Тільки у разі інтубації чи інших фізичних перешкод для мовлення зазначте, що цей розділ неможливо оцінити (Н/О), і надайте чітке письмове пояснення. Не пояснюйте хворому, що саме ви оцінюєте. 0: норма. 1: легка чи помірна дизартрія; хворий «змазує» деякі слова й іноді буває складно його зрозуміти. 2: тяжка дизартрія; вимова настільки спотворена, що пацієнта неможливо зрозуміти (афазії немає чи її ступінь значно поступається дизартрії), чи хворий зовсім не говорить (німота). Неможливо оцінити (Н/О) – поясніть: інтубація, фізична перешкода, інше ОЦІНКА ________
11. ВИКЛЮЧЕННЯ або БРАК УВАГИ (інші можливі назви синдрому ГЕМІІГНОРУВАННЯ, НЕГЛЕКТ) Під сенсорним геміігноруванням розуміють порушення сприймання на одній половині тіла (зазвичай зліва) при нанесенні подразнень одночасно з обох боків (при відсутності гемігіпестезії). Під візуальним геміігноруванням розуміють порушення сприймання об’єктів у лівій половині поля зору при відсутності лівобічної геміанопсії. Під час попередніх оглядів ви могли отримати досить інформації щодо браку уваги чи вибіркового сприйняття. Якщо одночасна подвійна стимуляція неможлива через значне звуження полів зору (геміанопсію), а чутливість шкіри збережена, виберіть оцінку «0». Якщо хворий з афазією звертає увагу на подразники з обох боків – оцінку «0». Якщо наявний брак зорової уваги до частини простору чи анозогнозія, це підтверджує порушення. Оскільки ці порушення оцінюються лише у разі їх наявності, цей розділ ніколи не буває таким, що неможливо оцінити. Шкала: її визначення 0: порушень немає. 1: брак уваги до зорових, дотикових, слухових, просторових чи тілесних подразників або виключення (вибіркове сприйняття) подразників однієї сенсорної модальності; при одночасному нанесенні подразників з обох боків вони сприймаються лише з одного боку. 2: тяжкий брак уваги або виключення (вибіркове сприйняття) подразників більше ніж однієї модальності (наприклад не впізнає власної руки або орієнтується у просторі лише з одного боку). ОЦІНКА ________
Повторні оцінки неврологічного стану за допомогою Шкали тяжкості інсульту (NIHSS) проводять через 3 та 6 год з моменту прибуття пацієнта до відділення, далі – щоденно. Оцінка динаміки допомагає у діагностиці крововиливу у мозок (особливо у разі неможливості нейровізуалізації).
Примітка – за посиланням на журнал «Український медичний часопис». – №6 (110). – 2015. – С. 84-96. | ||||||||||
|
Всього коментарів: 0 | |
Вхід на сайт |
---|
Пошук |
---|
Календар | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Наше опитування |
---|
Друзі сайту |
---|
Статистика |
---|
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |